neljapäev, 14. mai 2020

Teema 15 - Delli käitumisjuhend

I-sight.com toob hea käitumisjuhendi (Code of Conduct) või eetikakoodeksi (Code of Ethics) tunnustena välja 5 tunnust:
- kirjutatud lugejale - lihtne aru saada ja ei sisalda tehnilisi või õiguslikku sõnavara;
- põhjalik - katab tähtsad alad, millega töötajad igapäevaselt kokku puutuvad ja vastab tüüpilistele küsimustele;
- juhtkonna toetatud - heaks kiidetud juhtkonna poolt, tihti sisaldab tippjuhi eessõna;
- kättesaadav - nii töötajatele, investoritele kui ka potentsiaalsetel investoritele;
- silmale kena vaadata - jälgib puhast stiili ja peegeldab ettevõtet

Dell Technologies kodulehel on veebilehel näha lühikokkuvõte ettevõtte käitumisjuhendist. Samas on kättesaadav PDF-i kujul ka täispikk käitumisjuhend, mis on 59 lk pikk.

Nii lühikokkuvõte kui ka täispikk dokument jagunevad viide ossa, milleks on klient/kliendid, koos võitmine, innovatsioon, tulemused ja ausameelsus (integrity). Täispikas versioonis on lisaks ka eessõnana üldisemad põhimõtted, millele järgnevad siis eelpoolmainitud viis detailsemat osa.

Stiil on dokumendil ühtlane, lihtne ja puhas, igal osal on enda iseloomustav visuaalne taust (foto). Näiteks on nn eessõna osas kasutatud põhja suunatud kompassi, mis viitab True North motiivile.

Iga põhimõte on selgelt pealkirjastatud ja järgnev lahtiseletus on lihtsasti kirjeldatud, kasutatud on ka küsimuste-vastuste formaati põhimõtte täiendamiseks ning ka võtmepunkti (Key takeaway). Samuti on viidatud igal pool asjakohastele täiendavatele materjalidele või kontaktidele.

Samuti skaleerub lühikokkuvõte, täispika dokumendi sisukord kui ka kogu dokument hästi. Lühikokkuvõte annab esmase aimduse, hästi pealkirjastatud sisukord täiendab lühikokkuvõtet ja täispikk dokument annab töötajale või muule huvilisele juba üpris täieliku pildi (aga samas ei koorma üle).

I-sight.com toodud põhimõtteid tundub Delli käitumiskoodeks hästi järgivat - arusaadav, põhjalik, kättesaadav, puhta stiiliga, sisaldab tegevjuhi pöördumist, kinnitatud juhtkonna nõukogu tasemel. Andmete ja ärisaladuste ning konfidentsiaalse infoga ümberkäimist puudutav tundub olevat kirjeldatu põhjal üpris karm ja vanamoeline, aga tõenäoliselt on see sellisele suurettevõttele möödapääsmatu, eriti arvestades, et ettevõtte peakontor on USA-s, mille taga on ka osalt angloameerika õigussüsteem, mis tingib täpsed ja detailsed dokumendid, et ennast kaitsta.

Üldmuljena jätab ettevõttest professionaalse mulje ja tundub, et kirjutatud ilmselt ka igapäevaelus kasutatakse. Samas olen varem kokku puutunud näitega kus kui Dell oma ärimudelit muutis build-to-order mudelile siis tegelikult lükati sellega enda ettevõtte sees olevad probleemid oma allhankijate kaela. Ehk siis kui enne olid Dellil endal nii lõpptoodete laod kui ka suured komponentide laod siis uue mudeli rakendumisel siseselt sellised laod praktiliselt kaotati ja nõuti oma allhankijatelt kiireid õigeaegseid tarneid, kuid kuna allhankijate tootmist ei aidatud ümber korraldada ja efektiivsemaks muuta siis pidi allhankijad endale suured koormavad komponentide laod looma, et igal hetkel Delli tellimusi täita.

Ehk siis käitumisjuhend või eetikakoodeks on alati mingil määral läikiv kaanepaber, mille taga alati ei pruugi erilist sisu olla.

Allikad:
https://i-sight.com/resources/18-of-the-best-code-of-conduct-examples/
https://corporate.delltechnologies.com/en-gb/about-us/who-we-are/code-of-conduct.htm#
https://www.delltechnologies.com/content/dam/delltechnologies/assets/whoweare/resources/Dell%20Technologies%20Code%20of%20Conduct%20-%20English.pdf


Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar